PostNL wil helft postkantoren sluiten

PostNL wil helft postkantoren sluiten

PostNL wil de helft van zijn 2.000 postkantoren met volledig assortiment sluiten en een groot deel van de 18.500 brievenbussen verwijderen. Dit zal gebeuren vanaf 2015, bevestigt het bedrijf. Het maakt onderdeel uit van de bezuinigingen die PostNL nu doorvoert. De omzet loopt al jaren terug en het bedrijf krijgt steeds meer concurrentie van UPS en DHL.

Voor de plannen moet de Postwet worden aangepast. Daarin is nu nog de eis dat mensen in woonkernen met meer dan 5.000 inwoners binnen een straal van 500 meter een brievenbus moeten hebben. De 2.000 kantoren met volledig assortiment liggen ook vast in de wet. PostNL heeft in totaal 2.500 postkantoren.

Verantwoordelijk minister Henk Kamp heeft recentelijk het voorstel naar de Raad van State gestuurd waarin hij vraagt om een aanpassing van de wet. Als de Raad positief adviseert, moet het voorstel nog langs de Tweede en Eerste Kamer. PostNL stelt het aantal pakketpunten te vergroten, mocht de wet gewijzigd worden. Het doel is 3.000 van deze punten. Nu zijn dat er 300, in Gamma- en Karwei-winkels. DHL wil eind 2015 op 2.000 servicepunten zitten.

Freelance pakketbezorgers PostNL aangepakt door belastingdienst

Freelancers die voor onderaannemers van PostNL pakketjes bezorgen, wordt de voordelige fiscale status van zelfstandige geweigerd omdat ze maar voor één opdrachtgever werken. Zzp-koeriers die direct voor PostNL werken, krijgen die status wel. Belastingadviseur Kees Burmanje stuurde een open brief aan politici en vakbonden hierover. `PostNL huurt via tussenbedrijven koeriers in die allen zelfstandig ondernemer zijn. Die tussenbedrijven eisen van alles van hen.`

Ondernemers dienen een bus te leasen van een tussenbedrijf, mogen niet voor andere bedrijven werken en hebben een var-verklaring nodig. Deze krijg je echter normaal gesproken pas als je voor drie of meer opdrachtgevers werkt. `Hoe komen die koeriers aan een VAR-verklaring als ze van het tussenbedrijf niet voor andere opdrachtgevers mogen werken?`, aldus Burmanje.

Een aantal van deze ondernemers is inmiddels de belastingaftrek voor ondernemers afgenomen. `Een gemiddelde koerier die daardoor een naheffing krijgt om loonbelasting te betalen, houdt dan nog maar 1.300 euro per maand over – en dan moeten de verzekeringen nog worden betaald. Dan komen ze onder het bestaansminimum te zitten.` Veel bezorgers stoppen ermee.

Europese e-commerce hard gegroeid

Tussen 2000 en 2013 is het totale Europese postvolume gehalveerd. Dit stelde Herbert Götz, directeur Marketing van International Post Corporation (IPC) op het Postal Users Forum. In 2013 groeide e-commerce in Europa met 19%, en wereldwijd is de `business to consumer e-commerce`-markt goed voor 1 triljoen.

De focus van het forum lag dit jaar op pakketdiensten. De post- en pakketmarkt is steeds minder interessant voor de arbeidsmarkt, en dat levert problemen op voor landen die van oudsher grote werkgevers zijn. Jutta Steinruck, lid van het Europees Parlement, riep op om pakketdiensten niet gratis te laten zijn voor consumenten, aangezien consumenten moeten snappen dat dit een kapitaalintensief proces is.

Het Postal Users Forum, in 2011 opgericht door Eurocommissaris Michel Barnier, heeft als doelstelling gebruikers van postale diensten en de dienstverlening voor klanten in de post- en pakketmarkt samen te brengen. Om dit te ondersteunen werd eind 2013 een plan gepubliceerd dat zich richt op meer transparantie en informatievoorziening wat betreft e-commerce, betere leveringsoplossingen en een efficiënte retouroplossing voor klanten. De Europese Commissie zal dit proces in de gaten houden.